5 vragen aan Edwin de Kort

22-07-2025


Als je denkt aan de zomer dan denk je vrij snel aan ‘zonprovincie’ Zeeland. Wat doet de Zeeuwse omroep in deze periode en welke rol speelt ‘de toerist’ in het (zomer)aanbod van de omroep. Hoogste tijd om hoofdredacteur Edwin de Kort onze 5 vragen voor te leggen.

Wat kan de kijker van Omroep Zeeland verwachten, deze zomer?
Als er iets is wat opvalt tijdens de zomermaanden bij Omroep Zeeland dan zijn het ongetwijfeld de Zomerspelen. Voor deze editie staan onze Zomerspelen volledig in het teken van de Dorpen-challenge. Iedere dag, van negen tot twaalf uur, live op radio en televisie (behalve in het weekend) en heel veel content op social media. De dorpsgenoten zelf brengen de Zomerspelen helemaal tot leven waarbij onze verslaggevers ‘slechts’ een verbindende rol spelen. Het concept is eigenlijk heel simpel. Drie opdrachten en zoveel mogelijk punten scoren voor je dorp. Voorbeeld: organiseer een openlucht kinderdisco met livemuziek in Bruinisse. En in Zoutelande moesten de dorpelingen op zoek gaan naar toeristen. Die stonden vervolgens voor de uitdaging om de zin ‘mag ik van u twee bruine broodjes met kaas en ham’ in het onvervalst Walchers dialect uit te spreken. Nou, ik kan je vertellen, dat klinkt heel anders dan in het Nederlands (haha). Halve dorpen worden gemobiliseerd om onder druk van de deadline opdrachten als deze te realiseren. En als het dan lukt vallen ze elkaar nog net niet huilend in de armen. Wie mag zich de winnaar noemen van de Zomerspelen van 2025? Dat is de inzet. Spanning en sensatie, verbinden en vooral ook veel lachen met elkaar. Heerlijke live-radio en -televisie met spraakmakende content op de socials. Dichterbij je publiek kan je niet staan.

Klikt goed! Gaan jullie de komende tijd al content opnemen voor na de zomer?
Regeren is vooruitzien. Natuurlijk werken we vooruit om al onze platformen rijkelijk te voorzien van allerlei content. En dat geldt ook voor onze social media-redactie die specifiek content maakt voor jongere doelgroepen. Daar wordt gesleuteld aan allerlei nieuwe formats die we later de wereld in gaan blazen. Kan het ook anders?, is de titel van een format dat we voor Instagram en TikTok willen maken. Het begint bij een actueel haakje, wat we dan vervolgens met de jongeren zelf willen ombuigen naar iets anders waar zij blij van worden. Zo is het tijdens oud en nieuw vaak onrustig in de vissersdorpen. Het begint met brandjes en vuurwerkoverlast. Politie op scherp, handhavers op scherp, jongeren op scherp. Soms grijpt de ME in. Ons social media-team gaat op zoek naar de jongeren en legt ze de vraag voor ‘kan het ook anders?’ tijdens oud en nieuw. Heel benieuwd wat er dan uitrolt. Dat gaan we natuurlijk niet invullen voor de jongeren, dat begint bij hen. Misschien willen ze wel een dorpsfeest met muziek waardoor er geen brandjes meer zijn. ‘Pimp je trekker’, is dan weer iets heel anders. We kennen allemaal de autofanaten die hun wagen tot in de puntjes pimpen. Maar in Zeeland vind je jongeren die hun trekker voor geen goud zouden inruilen voor een dikke BMW. Deze zomer duiken we in hun wereld met een serie op Instagram en TikTok. Voor wie meer wil zien, zijn er langere afleveringen te vinden op YouTube. Wat maakt hun trekker zó bijzonder? Je weet soms niet wat je ziet.

Edwin de Kort

Welke rol speelt Omroep Zeeland bij ‘de Zeeuwen’ en hoe staan jullie met hen in verbinding?
Een van mijn gevleugelde uitspraken is: als wij die Zeeuwse verhalen niet vertellen, vertelt bijna niemand ze. Zeker nu de Provinciale Zeeuwse Courant onder druk staat. Pluriformiteit is een groot goed. Dus ik zou het juist toejuichen als onze collega’s van de krant meer pagina’s over Zeeland zouden schrijven. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Want we zien in al onze cijfers, die gaan over impact en bereik van al die platformen die we rijk zijn, dat we echt het verschil maken voor Zeeland. Voor alle journalistieke troepen uit lieten wij zien wat PFAS betekent in de Zeeuwse wateren en liet een eigen onderzoek in opdracht van Omroep Zeeland zien dat er echt iets aan de hand is. Het schudde vervolgens Kamer- en Statenleden wakker. Wij zien dat veel inwoners van Zeeland ons makkelijk weten te vinden. Tuurlijk als ze iets in de publiciteit willen omdat ze zich zorgen maken, maar ze laten zich juist ook zien en horen omdat ze trots zijn op wat Zeeland groot maakt. En dat kan van alles zijn. Enig idee waar de bal over rolt tijdens de Olympische Spelen en het EK en WK voetbal? Strakke grasmatten van Zeeuws gras!

Als je terugkijkt naar het eerste halfjaar van 2025 waar ben je dan het meest trots op?  
Dat we iedere dag journalistiek berichten met eigen nieuwsverhalen en relevante content laten zien over het gevoel van hier. En dat het hoog wordt gewaardeerd door ons publiek. Daar doen we het voor en daar zijn we dan ook het meest trots op. Natuurlijk zijn we er bij groot nieuws en gaan we vol aan de slag als er iets gebeurt wat niemand zag aankomen en dat impact heeft. Onlangs nog bij een grote brand bij een vakantiepark met honderden gestrande toeristen die hun spullen konden pakken en naar huis moesten. Daarnaast ligt de focus op het creëren van content en journalistieke verhalen, die niemand vertelt. In die zin zijn we een eigenzinnige redactie. We hebben een hekel aan papegaai-journalistiek, waaien niet met alle winden mee en zijn ontsnapt aan de waan van de dag. Een aanzienlijk deel van de redactie heeft zich echt vrijgemaakt van de dagelijkse deadlinedruk en heeft ruimte om te praten met leerkrachten, ziekenhuispersoneel, wijkbewoners etc. Alleen dan kan je als eerste een verhaal brengen over een fabriek in Zeeuws-Vlaanderen waar de werknemers anoniem maar wel openlijk delen hoe gevaarlijk het werk daar is. En bij heftige moordzaken voelen nabestaanden zich bij ons vrij om hun verhaal te vertellen. Onze journalisten zijn geïnteresseerd in wat mensen drijft of bezighoudt en kunnen los van de dagelijkse berichtgeving tijd vrijmaken om een relatie op te bouwen. Dat moet ook wel. Juist omdat we zo dichtbij ons publiek staan. Altijd vanuit journalistieke normen en waarden waarbij feiten, feiten, feiten en hoor en wederhoor hoog in het vandaal staan. Dat lijkt misschien een open deur. Maar in de opkomende wereld van AI en fake news is onze betrouwbaarheid een kernwaarde dat nog meer betekenis heeft gekregen en zal krijgen. Het journalistieke ambacht, het pure redactie- en researchwerk, is een absolute voorwaarde om betekenisvol te berichten. Daaruit maken we de digitaliseringslag naar nieuwe platformen. Misschien ben ik daar nog het meest trots op: dat we met alle vernieuwingen in het medialandschap, het journalistieke ambacht juist belangrijker hebben gemaakt. Immers, alle platformen zijn lege hulzen als de inhoud niet staat.

Zeeland heeft de meeste zon-uren van NL en daarom komen er jaarlijks veel vakantiegangers op bezoek. Speelt jullie programmering daarop in?
We zien dat heel veel content juist ook door toeristen wordt bekeken, ook al is dat niet onze primaire doelgroep. Je moet dan denken aan series als Waar Zee Land Kust waarin de Rotterdamse Frédérique Spigt met haar hond Monk op ontdekkingstocht ging door Zeeland en op de meest wonderlijke plekken terecht kwam. Ze ging op zoek naar fossielen in het natuurgebied Het Zwin, genoot van een écht Zeeuwse pasta vongole en ervaarde een heuse zweethutceremonie in Wolphaartsdijk. En ja het is zo: Zeeland heeft vaak evenveel zonuren als Barcelona. En daar kwam Frédérique ook achter. Deze serie ging alleen al ‘viraal’ buiten Zeeland doordat ook onze collega’s van Rijnmond deze reeks hebben gebracht en het ook op NPO 2 te zien was. Ons valt juist op dat Waar Zee Land Kust ook op YouTube veel bekeken is; zeker nu alles zo makkelijk te vertalen is. Vaste vakantiegangers uit Duitsland, Frankrijk en België blijven Zeeland trouw, ook als ze thuis zijn. Dat doen ze ook door ons te blijven volgen en dan is YouTube een zegen, en onze app waarin al onze artikelen met een paar clicks in elke taal te lezen zijn. Dus nee, we doen niet aan doelgroepprogramma’s voor toeristen, we zijn er echt primair voor de inwoners van Zeeland. Maar als we daarmee ook de honderdduizenden toeristen raken (het aantal inwoners van Zeeland verdubbelt in de zomermaanden) dan is dat mooi meegenomen.

Meer informatie: www.omroepzeeland.nl

Ontdek meer

Regio Songfestival Update (juli ’25)

Op zaterdag 1 november organiseert Omroep Gelderland de derde editie van het Regio Songfestival in Arnhem. De eerste

22 07 2025

De omroepen komen naar je toe deze zomer

Zo kiest RTV Noord deze zomer, in het programma Rondje Zummer, het ruime sop! De provincie Groningen heeft

22 07 2025

Data-geïnspireerde journalistiek bij grote calamiteiten: lessen van Omroep West en Omroep Gelderland

Bij een ramp of calamiteit staan we als regionale omroepen direct klaar om verslag te doen. En daar

21 07 2025