5 vragen aan Cees Polman

Cees Polman is hoofdredacteur bij Bureau Regio; het journalistieke samenwerkings-verband tussen de 13 regionale omroepen en de NOS. Wij legden Cees onze 5 vragen voor.
Hoi Cees, je bent sinds begin dit jaar voorzitter van het hoofdredacteurenoverleg en hoofdredacteur van Bureau Regio. Wat viel je in de eerste maanden het meest op aan de samenwerking tussen de 13 regionale omroepen en wat zijn de uitdagingen?
“Ik heb zelf heel lang in de private mediasector gewerkt en het was voor mij sowieso een eye-opener hoe divers en professioneel de 13 regionale omroepen de publieke taak dagelijks uitoefenen. Eigenlijk moeten we spreken over 14, want wat misschien ook een verborgen pareltje is, is Bureau Regio: de redactie die op de NOS-nieuwsvloer zorgt dat er goed wordt samengewerkt tussen de 13 redacties van de regionale omroepen en de NOS. Niet alleen bij het onderling uitwisselen van berichten en het maken van twee dagelijkse tv-journaals, maar ook steeds meer bij het samenwerken aan wat wij noemen de ‘voorkant’ van de journalistiek. Samen verhalen maken, bijvoorbeeld op het gebied van onderzoeksjournalistiek en binnenkort ook met verhalen die dichter op de actualiteit zitten.
Vanuit mijn rol als voorzitter van het hoofdredacteurenoverleg praten we veel over de toekomst en de uitdagingen die we allemaal hebben. Heel bijzonder om met zo’n groep gepassioneerde hoofdredacteuren te mogen werken. We praten veel over het veranderende mediagebruik van ons publiek, de polarisatie in de samenleving en de rol en invloed van big tech op de distributie van onze content. Genoeg te doen!“
Regionale journalistiek staat vaak onder druk, maar is tegelijk relevanter dan ooit. Waar liggen volgens jou de grootste kansen voor de regionale omroepen de komende jaren?
“We bereiken nog steeds een heel groot publiek binnen de regio. Met alles wat er in de wereld gebeurt, zie je dat de behoefte aan regionaal nieuws sterker wordt. Dat is voor de regionale omroepen een tendens waar goed op wordt ingehaakt. De groei zit natuurlijk vooral op de diverse digitale platformen. Maar de uitdaging is om de breedte van de bevolking te bereiken. Met welke content op welke kanalen? De regionale omroepen zitten midden in die transitie en moeten nieuwe keuzes maken. Naast dat we samen met de hoofdredacteuren allerlei initiatieven hebben genomen helpt RPO alle omroepen ook met deze vraagstukken, bijvoorbeeld vanuit het opgerichte Datateam en Transformatieteam. In deze teams zitten een palet van collega’s uit het land en werken we aan projecten. Bijvoorbeeld op het gebied van AI, onze rol op het grote scherm, de inzet van social media, maar ook hoe we beter inzicht krijgen in wat jongeren beweegt, onder meer met het jongerenpanel.
Je ziet dat een aantal omroepen steeds beter de jongere doelgroepen weet te bereiken met nieuwe formats. Als hoofdredacteuren wisselen we veel informatie en ervaringen uit over dit soort formats: wat werkt wel, wat niet. Een goed voorbeeld is het succesvolle plattelandsjongerenplatform Kalm An. Ontstaan door het RPO Transformatieteam en overgenomen door Omroep Gelderland. Zij hebben het verder uitgerold en ontwikkeld. Andere omroepen kijken goed naar die ervaringen en dit nemen ze mee in hun eigen aanpak.“
Bureau Regio wil de samenwerking met de NOS versterken. Wat levert die samenwerking concreet op voor de kijker, luisteraar en/of volger in de regio? En hoe staat het ermee?
“Twee jaar geleden zijn we samen met de 13 omroepen en de NOS begonnen met gezamenlijke journalistieke onderzoeksprojecten. Tot nu toe levert dat een breed scala aan verhalen op en vele regionale of nationale spin-offs. Door deze samenwerking kunnen we het werk goed verdelen en levert het de regio veel meer slagkracht en verhalen met meer diepgang op.
We zijn nu ook aan het bekijken of we meer kunnen samenwerken aan verhalen die dichter op de actualiteit zitten. We weten elkaar bijvoorbeeld goed te vinden tijdens calamiteiten, zoals de explosie op de Tarwekamp in Den Haag. Op de dag van de aanslag zelf gaat de samenwerking goed, maar vaak gaan we daarna met de vervolgverhalen weer alleen aan de slag. Vanuit Bureau Regio maken we nu tijd vrij om ook bij die verhalen beter samen te werken.“
Je vertegenwoordigt de hoofdredacteuren van de regionale omroepen. Welke onderwerpen staan bij hen hoog op de agenda waar we de komende tijd meer van gaan horen?
“Niet alle omroepen zijn even ver met de digitale transformatie. We helpen elkaar bij de vraagstukken die daaruit voortkomen. Het bereik van lineaire tv neemt bijvoorbeeld af, maar binnen bepaalde regio’s minder hard dan in andere. Hoe ga je daarmee om? Hoe neem je je redactie daarin mee? Welke keuzes maak je? Recent hebben we ook met elkaar gesproken over reflectie in de journalistiek. Welke impact wil je maken? Hoe bereik je in deze steeds verder polariserende maatschappij het ‘brede midden’? Dat zijn enkele vragen.“
Tot slot: waar hoop je persoonlijk over een jaar te staan met Bureau Regio en de samenwerking tussen de omroepen?
“We zijn hard bezig om de samenwerking met de NOS nog beter te maken. Niet alleen op het gebied van samen verhalen maken, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van evenementen. Daar liggen mooie kansen!“