5 vragen aan Arnoud de Vries (over RTV Oost-programma ‘Familiezaken’)

30-05-2025

Overijssel is koploper op het gebied van familiebedrijven. Van alle bedrijven in de provincie is 63% een familiebedrijf. Maar wat maakt een familiebedrijf bijzonder? Hoe houd je de verhoudingen tussen de generaties goed? Ook privé… En wie neemt het stokje straks over? Dit komt allemaal aan bod in het 3e seizoen van FamilieZaken bij RTV Oost. Wij legden Arnoud de Vries onze 5 vragen voor over dit programma.

Scene uit FamilieZaken

Hoi Arnoud. Vertel eens, wat is jouw rol binnen dit programma?
Familiezaken maken we als RTV Oost in samenwerking met producent Say Yeah Motion Media. De filmploeg, de presentator en de editors werken daar. Als verslaggever Economie ben ik vanuit RTV Oost zeer nauw betrokken bij dit programma. De presentator en ik stellen samen de lijst met deelnemende bedrijven vast, voeren alle voorgesprekken en bepalen de inhoudelijke lijn van een uitzending. Mijn rol daarin is voornamelijk het bepalen en bewaken van de journalistieke lijn. We maken geen promotiefilms, maar willen echte verhalen tonen. Dus bijvoorbeeld ook frustratie bij de oudere generatie van een hotel-restaurant als hun zoon midden in de zomer wekenlang op vakantie gaat, of de financiële flater bij een houtbedrijf waar een vrachtwagenlading aan dure mesjes onbruikbaar bleek. Zelf ben ik ook bij elke draaidag aanwezig om hier en daar bij te sturen. Regelmatig krijg ik dan de vraag wat mijn rol precies is, haha. Dat komt toch neer op een combinatie van regisseur, eindredacteur, producer en profiteur (ga maar eens opnames maken bij een bakkerij of een snackbar, dan snap je wat ik bedoel). Ook schrijf ik verhalen voor onze site over de deelnemende bedrijven en familiebedrijven in het algemeen.    

Van alle bedrijven uit de provincie Overijssel is 63 procent een familiebedrijf. Hoe is het idee voor dit programma ontstaan?
Klopt inderdaad en vergeleken met andere provincies is dat echt veel. Als je het vergelijkt op basis van gedraaide omzet, dan is Overijssel in Nederland zelfs koploper. Toch gaat de aandacht van de politiek, en ook de media, vaak uit naar grote multinationals of hypermoderne start-ups. Terwijl familiebedrijven in Overijssel dus de basis van de economie vormen. Via dit programma, dat in samenwerking met de provincie is ontstaan, willen we juist die bedrijven eens goed belichten. Dat zijn toch de ondernemers die zorgen voor de sponsoring van de lokale voetbalclub, die een bepaalde cultuur bewaken en waarvan de waarde vaak dus een stuk groter is dan alleen het financiële aspect.

Arnoud de Vries

Wat kan men verwachten als ze naar Familiezaken gaan kijken?
De insteek is altijd: bijzondere verhalen vertellen. Natuurlijk levert het een kijkje op in de keuken bij familiebedrijven, maar we hopen daar nog wat aan toe te kunnen voegen. Denk aan de wijngaard die we dit seizoen tonen. De familie Visscher begon 25 jaar geleden, toen in Twente niemand serieus wijn maakte. Het klimaat leek ook niet echt geschikt, banken wilden geen lening geven. Zij geloofden erin, verkochten hun huis, hij zei z’n baan op, en inmiddels is Twentse wijn een Europees beschermd product. Maar ook een bakkerij, waarbij de ouders op een gegeven moment tegen hun kinderen van 19, 20 jaar zeiden: wij gaan vijf weken op vakantie, nu mogen jullie de tent runnen. Om te testen of ze klaar waren voor het echte werk. Op dag één reed een chauffeur al een bus in de prak. Hoe de zoon dat oploste, ga je terugzien. Net als onder meer het uitstervende vak van schoenmaker, een vrouw die praktisch in haar eentje een compleet landgoed onderhoudt en een klassieke punterwerf in Giethoorn. 

Scene uit FamilieZaken

Wat is de gemene deler bij alle familiebedrijven die meewerken aan het programma?
Bij elk familiebedrijf gaat het natuurlijk over de opvolging. Zoals de bakker het aanpakte, dat zien we niet zo vaak. Die was er vroeg bij, keek vooruit en pakte het serieus aan. Regelmatig zien we ook bedrijven waar het bijna lijkt alsof wij de vraag over opvolging als eerste stellen. En bij een snackbar/cafetaria bleek juist dat de twee zoons hun vader steeds verder naar achteren duwden. Letterlijk, die mocht niet meer aan de toonbank staan, maar stond achter in de keuken gehaktballen te draaien. Terwijl hij het bedrijf had opgericht. En dan blijkt afstand nemen best lastig. Ook merken we vaak dat het bij familiebedrijven niet draait om groei of hogere winsten. Natuurlijk zijn het commerciële bedrijven, maar het in stand houden van het bedrijf, het zorgen voor het personeel en het bij elkaar houden van de familie speelt vaak een veel grotere rol.

Komt er een vervolg?
Dit is seizoen 3 en dat lijkt voorlopig het laatste seizoen te worden. Zeg nooit nooit, maar voor de zekerheid zou iedereen nu sowieso moeten kijken. Op ons Youtube-kanaal verschijnen van de meeste bedrijven ook losse video’s (in de tv-uitzendingen zitten telkens twee bedrijven), dus voor de mensen buiten Overijssel is dat ook nog een mooie manier om kennis te maken met het programma.  

FamilieZaken: iedere dinsdag te zien op TV Oost, vanaf 17.30 uur (per avond wordt het meerdere keren uitgezonden)

Ontdek meer

Gelderse Presentatoren Regio Songfestival 2025 zijn bekend

De landelijke finale van het Regio Songfestival op 1 november wordt dit jaar gepresenteerd door Jochem van Gelder,

03 06 2025

Omroep Zeeland-documentaire ‘Lucky Lobster’ wint Europese prijs

De documentaire ‘Lucky Lobster’ van regisseur Els Remijn is vanavond in Barcelona onderscheiden met een ‘Prix CIRCOM Regional’ in de categorie

22 05 2025

Jongerenpanel Media over mentale gezondheid: “Wij weten dat het slecht gaat. Laat zien wat we kunnen doen” 

Op vrijdag 9 mei j.l. kwam het Jongerenpanel Media samen bij Omroep Gelderland in Arnhem. Twintig jongeren uit

22 05 2025