Werkbezoek Mediawoordvoerders: Makers aan het woord

06-10-2021

Vrijdag 1 oktober hebben de Kamerleden van de vaste commissie OCW, onderdeel media, een bezoek gebracht aan het Mediapark in Hilversum voor een nadere kennismaking met de NPO en de landelijke publieke omroepen, de RPO en de regionale publieke omroepen, de NLPO, Netwerk Mediawijsheid en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. De regionale omroepen hebben de mediawoordvoerders meer verteld over journalistiek, samenwerking en de verbindende rol. We vertellen de verhalen van de regio. Dat hebben we tijdens het bezoek ook gedaan.

Betrouwbare en onmisbare schakel
De regionale omroep is de verbindende schakel in het publieke bestel. We verdiepen het landelijke nieuws en versterken de lokale journalistiek. We staan op ooghoogte met álle Nederlanders en vertellen de verhalen van de regio. We vormen een betrouwbare en onmisbare schakel in de nieuwsvoorziening uit alle dorpen, steden en streken. We vertellen ook de verhalen die de samenleving verbinden. We onderzoeken, vragen, controleren, luisteren, vieren, herdenken en verbinden de lokale samenleving.

222 miljoen views
Het verhaal over de regionale omroep is verteld door de makers. Matthijs Nieuwenhuis, hoofdredacteur van Bureau Regio, vertelde over de nauwe samenwerking tussen de NOS en de regionale omroepen. Bureau Regio is het journalistieke samenwerkingsverband tussen de 13 regionale omroepen en de NOS. De redactie werkt namens de regionale omroepen op de NOS-nieuwsvloer in Hilversum. Bureau Regio zorgt voor het uitwisselen van onderwerpen en content (audio, video en online) tussen deze publieke omroepen. Dit jaar (tot en met september) zijn er in totaal al 2.797 verhalen uitgewisseld, de verhalen op web en app zijn dit jaar goed voor 222 miljoen views en dagelijks stemmen gemiddeld 323.000 kijkers af op het NOS Journaal Regio op NPO 2.

Impact
Journalist Teun van der Velden is één van de 63 journalisten uit het project ‘Versterking Lokale Journalistiek door Samenwerking’. In dit project werken de drie lagen van het publieke bestel samen. Met resultaat. Dat blijkt wel uit het voorbeeld van Van der Velden. Hij is geworteld in Enschede en wist daardoor voor de lokale omroep 1Twente een verhaal over ‘Testen voor Toegang’ te maken. Door de samenwerking werd zijn verhaal ook nieuws bij RTV Oost en kreeg het bij de NOS zelfs een landelijk platform. Het nieuws had zelfs zoveel impact dat het tot Kamervragen heeft geleid. In totaal publiceren 125 journalisten in drie tijdelijke projecten hun lokale verhalen. Het is belangrijk dat deze verhalen ook volgend jaar nog allemaal gemaakt en verteld kunnen worden.

Persveilig
RTV Noord heeft in het project ‘Tou Eem’ een veilige online omgeving gecreëerd waar de inwoners van Groningen met elkaar in gesprek kunnen. Stephanie Nijssen van RTV Noord vertelde over het succesvolle project. Ze deelde ook haar ervaringen met het oog op de veiligheid van journalisten. Persveiligheid staat bij de regionale omroepen oog op de agenda. We zijn immers geworteld in onze regio, zijn dichtbij en staan op ooghoogte met het publiek.

Samenwerking
Om de lokale en regionale verhalen te kunnen blijven maken en de verbinding met de regio en het publiek vast te kunnen houden is het borgen van de versterking van de regionale en lokale journalistiek voor lange termijn belangrijk. Voor het functioneren van onze democratie is vitale, betrouwbare journalistiek onontbeerlijk. De regionale omroepen hebben de afgelopen jaren bewezen een onmisbare schakel te zijn in de samenwerking binnen het publieke omroepbestel. Versterking van de regionale en lokale journalistiek is mogelijk door verdergaande samenwerking tussen de regionale, lokale en landelijke omroep, in combinatie met publiceren via online platforms. We blijven met liefde voor de regio, vandaag, morgen en volgend jaar alle verhalen vertellen.

Foto: Eric Brinkhorst