Voetbalsprookje ‘Victorie in de Mijnen’ te zien bij L1 en Fox Sports

16-11-2020

De Volkskrantjournalist én Limburger Willem Vissers is voor een documentaire voor L1 en Fox Sports op zoek gegaan naar de verhalen achter het voetbalsprookje van Limburgia. In 1950 zorgde de mijnwerkersploeg uit Brunssum voor een daverende verrassing in het Nederlandse voetbal. De ploeg uit Brunssum werd kampioen van Nederland. De documentaire ‘Victorie in de Mijnen’ is niet alleen een bijzonder verhaal over de geschiedenis in Limburg maar ook een goed voorbeeld van een bijzondere journalistieke samenwerking.

Het verhaal van het kampioenschap van Limburgia, dit jaar precies 70 jaar geleden, was het verhaal van het geld dat in die jaren werd verdiend in de mijnen. Door de mijnbouw was er veel geld en werk in Zuid-Limburg. Er was optimisme. De mensen zochten nieuw vertier en ze kregen het op een presenteerblaadje aangeboden: topvoetbal voor het grote publiek. De club uit Brunssum speelde hierin een centrale rol. De Volkskrant-journalist Willem Vissers reisde af naar de Parkstad-regio en ging op zoek naar de verhalen achter dit voetbalsprookje. Het resultaat is een een maatschappelijke voetbaldocumentaire op L1 TV én FOX Sports.

Om het landskampioenschap van 70 jaar geleden te herdenken, is er een documentaire gemaakt die door L1 en FOX Sports deze week wordt uitgezonden. De documentaire is geproduceerd door Dutch Angle TV Productions en RMO International i.s.m. L1 en in opdracht van BSV Limburgia. ‘Victorie in de Mijnen’ wordt uitgezonden op L1 TV (20 en 21 november) en FOX Sports (17 november).