Local Grid: Uitwisselen van verhalen met een druk op de knop

30-09-2021

Een website, een app en een redactiesysteem dat voor alle lokale omroepen hetzelfde is, maar door aanpassing van kleur, inhoud of huisstijl toch een eigen look en feel heeft. Dat is Local Grid, bedacht bij Omroep Gelderland en inmiddels ingevoerd bij veel lokale omroepen in de provincie Gelderland. “Het is heel efficiënt publiek geld inzetten. Het uitwisselen van berichten is veel makkelijker geworden en de lokale omroepen hebben kostenneutraal een site, app en redactiesysteem”, zegt de hoofdredacteur van Omroep Gelderland, Sandrina Hadderingh.

Naar eigen wens invullen
Een paar jaar geleden kreeg Hadderingh vanuit een lokale omroep waarmee Omroep Gelderland samenwerkt, de vraag om een website voor die omroep te bouwen. “Gaan we dat doen, hoe ingewikkeld is dat eigenlijk?”, dacht Hadderingh. “Het liet me niet los, ik wilde iets doen en dus is onze ontwikkelaar Sander Otten aan de slag gegaan”, vertelt de hoofdredacteur. Een paar weken later kreeg Hadderingh een enthousiaste collega aan haar bureau. “Hij had een site gemaakt die inwisselbaar was voor alle lokale omroepen. Je hoefde maar te switchen met kleuren of een huisstijl en je kon het naar eigen wens uitbreiden, groter of kleiner maken. Ik ging mee in zijn enthousiasme en binnen no-time kon de site voor, in dit geval Regio TV Tiel, de lucht in. De omroepen werken in ons redactiesysteem Nimbus en het is een kwestie van een vinkje zetten om onze berichten op hun te site krijgen.” Maar er kwam meer, want via een app komt het meeste verkeer op de sites binnen. “Dus moest er ook een mobiele app komen en zo is Local Grid ontstaan en dat zijn we gaan uitrollen naar zes lokale omroepen. We hopen dit jaar nog drie lokale omroepen aan te sluiten en volgend jaar nog een paar.”

Korte lijnen
Het grote voordeel is het gemak van uitwisseling van content, maar ook dat lokale omroepen werken met een site en app waar ze verder geen omkijken naar hebben. “Ik ben er erg blij mee,” zegt Gert Foekens, voorzitter van RTV794, de lokale omroep in Heerde/Epe. “We wisselen met Omroep Gelderland heel gemakkelijk content uit. Verder hoef ik me niet druk te maken om back-ups, bereikbaarheid of andere zaken die je anders intern moet oplossen. Klopt er iets niet, is er een storing, of willen we een bericht overnemen op onze site, dan kost me dat een telefoontje naar Omroep Gelderland en het is geregeld. De lijnen zijn kort, je hoeft niet over drie schijven te schakelen om iets gedaan te krijgen. Een ander voordeel is dat we de site en app naar eigen smaak hebben kunnen aanpassen. Bij ons staat er bijvoorbeeld programma-informatie op de site, dat was een wens van ons.”

“Dat is ook wat het publiek van ons vraagt. Lokaal nieuws brengen, de oren en ogen om de hoek zijn. Door het doorplaatsen van lokale berichten voldoen we daar steeds meer aan.”

Oren en ogen om de hoek
Voor Omroep Gelderland is het ideaal om via Local Grid meer en meer te regionaliseren. Hadderingh: “Dat is ook wat het publiek van ons vraagt. Lokaal nieuws brengen, de oren en ogen om de hoek zijn. Door het doorplaatsen van lokale berichten voldoen we daar steeds meer aan. We hebben een redacteur die alle berichten checkt en kijkt of we het doorzetten, of dat we er meer mee gaan doen.” Local Grid is onderdeel van de RegioExchange, een uitwisselingsplatform van de regionale omroepen en de NOS. Hierdoor kan een bericht van de lokale omroep ook meegenomen worden op de site en app van de NOS. Foekens: “Dat gebeurde ons in coronatijd met een verhaal over een kapper. We hadden 60.000 bezoeken op de site, een record.”

Local Grid is onderdeel van het uitwisselingsplatform van de regionale omroepen en de NOS. Hierdoor kan een bericht van de lokale omroep ook meegenomen worden op de site en app van de NOS.

App doorontwikkelen
Voor de doorontwikkeling van de app hoopt Hadderingh dat Local Grid meegenomen wordt in het Innovatiecentrum Regiogroei (het online expertise- en innovatiecentrum van 10 regionale omroepen). “We willen de app verder ontwikkelen en bijvoorbeeld ook experimenteren met televisie play-outs om op die manier ook de kwaliteit te kunnen verhogen. Ook een compleet Uitzending Gemist systeem is bijna af. Het project wordt steeds groter, dat is wel spannend. Hoe kunnen we Local Grid technisch zo goed mogelijk inzetten en zorgen dat ook andere regionale en lokale omroepen er gebruik van kunnen maken. Dat wordt een mooi doel voor de toekomst.”

Foto: Omroep Gelderland