RTV Oost blikt met reeks portretten terug op de vuurwerkramp

07-05-2020

Het is woensdag 13 mei 20 jaar geleden dat een reeks allesverwoestende explosies bij de vuurwerkopslag S.E. Fireworks dood en verderf zaaiden. In totaal kwamen 23 mensen om, raakten er bijna duizend mensen gewond en werd een hele wijk in puin gelegd. RTV Oost blikt vanaf donderdag 7 mei terug op de vuurwerkramp met een serie van zes portretten van direct betrokkenen. De serie is vanaf 7 mei online en op televisie te kijken.

Verslaggever Lotte Kreuwel maakte de portretten: “Als ik mensen uit mijn omgeving vraag wat ze deden op zaterdagmiddag 13 mei 2000, weten ze het nog precies. De vuurwerkramp is in het geheugen van velen gegrift. Maar niet in dat van mij, want ik was toen nog maar vijf jaar oud. Daarom wilde ik deze portretten maken. Om aan mijn generatie te vertellen wat er toen gebeurde, hoe verschrikkelijk die angstige momenten waren voor bewoners en familieleden en hoe het mensen twintig jaar later nog altijd beïnvloedt.”

De portretten zijn vanaf donderdag 7 mei dagelijks te zien op de website van RTV Oost en in het televisieprogramma Blijf Thuis in Overijssel op TV Oost.

Sintvoorieder1: Record bij actie van Radio West en lokale omroepen

Nadat Den Haag FM al actievoerde voor Sintvoorieder1 werd de inzameling door Omroep West breder uitgerold naar meer lokale omroepen.

25 11 2023

Tweede Kamerverkiezingen bij regionale omroep: Iedere regio telt

Meer dan ooit telt iedere regio, ook voor politiek Den Haag. De regionale omroepen zetten bij Tweede Kamerverkiezingen het publiek centraal.

10 11 2023

Regionale omroepen en Kieskompas: Onafhankelijke stemhulp voor de regio

Kieskompas speelt naast alle landelijke onderwerpen ook per provincie in op thema’s die daar spelen.

03 11 2023