Het succes van het Meldpunt Onveilig Verkeer

20-05-2019

Tijdens de tweede editie van het congres De Regio Vecht Terug op 22 mei in Utrecht staat onder de noemer ‘Regionaal nieuws op de kaart’ het Meldpunt Onveilig Verkeer centraal. Dit voorjaar werkten alle regionale omroepen en de datajournalistieke nieuwsdienst Local Focus samen in dit project, waarbij het publiek gevaarlijke verkeerssituaties kon aangeven. Maarten Fussel, eindredacteur bij RTV Utrecht en Jelle Kamsma, een van de oprichters van Local Focus, aan het woord over dit datajournalistieke project dat een groot succes werd.

“We hebben subsidie aangevraagd bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, bij de regeling Onderzoeksjournalistiek”, vertelt Jelle Kamsma van Local Focus. “We wilden data verzamelen via crowdsourcing en hebben daarvoor een tool ontwikkeld. We wilden een groot mooi project uitrollen. Dat is het Meldpunt Onveilig Verkeer geworden en tot onze grote vreugde hebben alle regionale omroepen meegedaan, waardoor we landelijke dekking kregen. Dat heeft mooie resultaten opgeleverd.”

In totaal werden ruim 16.000 gevaarlijke verkeerssituaties gemeld via de tool en werden 77.000 stemmen uitgebracht. Bij RTV Utrecht was de respons van het publiek het grootst: daar werden 19.000 stemmen uitgebracht en ruim 2200 meldingen gedaan. “Voor ons ook een verrassing”, geeft eindredacteur Maarten Fussel toe. “We hadden wel verwacht dat het zou leven, maar niet dat het zo’n groot succes zou worden.” De regionale omroep in het midden van het land heeft inmiddels een dossier opgebouwd met verhalen ontstaan uit het project. “Toen we merkten dat het storm liep, hebben we meteen gezegd dat we er meer uit wilden halen. Zo hebben we niet alleen een verhaal gemaakt over het gevaarlijkste punt, maar in al onze vijf regio’s opmerkelijke situaties laten zien.”

Sleutelen aan de tool

Voor die verhalen tot stand konden komen, moest de data worden geanalyseerd aan de gebruikerskant en de tool worden geoptimaliseerd aan de makerskant. Bij RTV Utrecht hebben ze daar een datajournalist voor en bij Local Focus werd tijdens de twee weken dat mensen de meldingen door konden geven, nog gesleuteld aan de tool door de ontwikkelaar. “We merkten bijvoorbeeld dat sommige plekken niet op de kaart stonden, dat de kaart niet up-to-date was,” geeft Fussel als voorbeeld. Kamsma: “Dat konden we gelukkig snel oplossen. Je merkte dat mensen veel meer wilden inzoomen op bepaalde plekken om hun gevaarlijke punt te melden, dus tijdens de stemtijd hebben we de kaart uitgebreid en op die manier de tool verbeterd. Ik denk dat we uiteindelijk heel tevreden kunnen zijn over de manier waarop het is gelopen. Het was voor ons een experiment, maar het smaakt zeker naar meer.”

Op de redactie van RTV Utrecht merkten Fussel en zijn collega’s dat al tijdens de looptijd van het meldpunt instanties en gemeenten lieten weten te willen werken aan een oplossing. “Het onderwerp maakte veel reacties los, de Fietsersbond nam bijvoorbeeld meteen contact op voor meer informatie en ook de politiek stond te springen om te reageren. Het is echt een onderwerp dat wat doet bij ons publiek.” Over een half jaar gaat RTV Utrecht inventariseren wat en of er iets is veranderd bij de behandelde verkeersknelpunten. Fussel: “We blijven het nu zeker volgen.”

Merkbare impact

Ook voor Kamsma en zijn collega’s zit er nog een vervolg in. “Er is veel belangstelling voor de data. Niet alleen de Fietsersbond, ook gemeenten, provincies en het ministerie hebben contact gezocht en willen aan de slag. Dus het heeft zeker impact gehad.”