Gebruikte Stenen

24-05-2018

Vanaf 4 juni brengt Omroep Gelderland Gebruikte Stenen, een zesdelige televisiedocumentaire over Gelders industrieel erfgoed. Presentator Alberto Radstake bezoekt door heel Gelderland oude fabrieken en industriële complexen die van grote historische waarde zijn. Veel voormalige fabrieken en panden waar vroeger hard werd gewerkt zijn gesloopt, maar gelukkig niet allemaal.

Er zijn prachtige voorbeelden van industrieel erfgoed bewaard gebleven. Vaak is de architectuur ervan de moeite waard. Er wonen nu mensen of de panden worden gebruikt als kantoor, voor cultuur of horeca. Alberto interviewt de mensen die zich inzetten voor dit industriële erfgoed. Architecten laten zien hoe ze de iconische industriële complexen – met respect voor het oorspronkelijk ontwerp – transformeren. In Gebruikte Stenen is ook historisch beeldmateriaal verwerkt om een tijdsbeeld te schetsen.

Tijdens de uitzendperiode worden publieksactiviteiten georganiseerd in samenwerking met diverse Gelderse organisaties, zoals lokale architectuurcentra.

Gebruikte Stenen is van 4 juni t/m 9 juli elke maandag te zien bij Omroep Gelderland, om 17.20 uur (ieder uur herhaald).

TV-programma’s van Omroep Gelderland zijn ook online (terug) te zien. Via www.gld.nl/tv en YouTube (TV Gelderland). Meer informatie over de uitzendingen en de publieksactiviteiten: www.gld.nl/gebruiktestenen

Gebruikte stenen is een productie van Beeldland en Omroep Gelderland.

De productie wordt mede mogelijk gemaakt door: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Fonds Martens van Sevenhoven, Casterenshoeve.

Met dank aan: FIEN, Erfgoed Gelderland en STIENEO.

Inhoud afleveringen

Deel 1 – maandag 4 juni: Wat de natuur ons geeft
grondgebonden industrie: bakstenen, wol, leer, hout, graan
Locaties: Wageningen (De Blauwe Kamer en De Bovenste Polder), Nijmegen (Nimco), Winterswijk (Tricotfabriek)

Deel 2 – maandag 11 juni: De verplaatsende mens
infra-gebonden industrieel erfgoed rondom water, spoor en weg
Locaties: Culemborg (locomotiefloods/Gelderland meubelfabriek), Driel (Stuw Nederrijn) en verschillende tolhuisjes in Gelderland: Loenen, Voorst, Borculo, Tolkamer, Buurtschap Mark, Terschuur, Zwiep, Wapenveld

Deel 3 – maandag 18 juni: Gemaakt van klein tot groot
productiebedrijven, o.a. in hygiëne/persoonlijke verzorging en voedingsmiddelen
Locaties: Apeldoorn (Zwitsal), Ede (Enka), Elburg (Scheepswerf Balk)

Deel 4 – maandag 25 juni: Voor het nut van iedereen
nutsvoorzieningen: stroom, water, radio en televisie
Locaties: Velp (Pompstation De Pinkenberg), Appeltern (Stoomgemaal De Tuut), trafohuisjes in Steenderen, Laag Keppel, Ubbergen

Deel 5 – maandag 2 juli: De agrarische ondernemers
landbouw, veeteelt, fruit- of plantenkwekers, visserij
Locaties: Arnhem (Melkfabriek) , Lent (Warmoes) , Zutphen (Het Koelhuis)

Deel 6 – maandag 9 juli: Toekomstbestendig verleden
extra aandacht voor duurzaam renoveren en hergebruik van historische industriële panden
Locaties: Zevenaar (Turmac), Wenum Wiesel (watermolen), Klarenbeek – Voorst (Krepel Deuren en landgoed Klarenbeek)

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek

Van 10 t/m 17 maart is het de ‘Week van de Streek’ bij RTV Oost en besteedt de

07 03 2024

Dorothy Oosting volgt Overijsselaars die een dierbare hebben verloren

Vanaf januari is bij RTV Oost ‘Rouw op je dak’ te zien met verhalen van Overijsselaars die een dierbare hebben verloren.

28 12 2023

Omroep Flevoland start 2024 met vernieuwde radioprogrammering

Radioprogramma’s krijgen een nieuw jasje, een nieuwe programmanaam én er is ruimte voor meer muziek.

19 12 2023