Regio Tegel

03-12-2018

Met de uitreiking van de Regio Tegel wordt het belang van regionaal en lokaal nieuws onderstreept en de kwaliteit van het nieuws uit de regio bekroond.

De Tegel is een journalistieke prijs met nationale uitstraling die jaarlijks wordt toegekend. De Tegel kent verschillende wedstrijdcategorieën, zoals Nieuws, Verslaggeving, Onderzoek toegekend. De Regionale Tegel is een nieuwe categorie waarbij de RPO en NLPO partner zijn.

De Regio Tegel is voor hoogwaardige, onderscheidende en spraakmakende regionale, lokale en hyperlokale journalistiek. Het gaat daarbij om nieuws, verslaggeving, onderzoek, achtergrond of interviews waarvan de impact met name in een deel van het land (bijvoorbeeld een provincie, een regio op een specifieke locatie) merkbaar is. De berichtgeving is van aantoonbaar groot belang voor of heeft grote invloed op de regionale en/of lokale gemeenschap.

Inzending en uitreiking

De uitreiking is op 23 april 2019 in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. De uitreikingsdag start in de middag met een dagprogramma. In samenwerking met RPO, NLPO, Vers in de Pers en het CBS wordt dit programma samengesteld dat dit jaar draait om regio/lokaal/hyperlokale journalistiek. Vier succesvolle initiatieven presenteren zich en gaan met de zaal in gesprek over de vraag die deze middag voorligt: “Hoe kunnen we de stemparticipatie voor de Europese verkiezingen verhogen met top regionale/lokale en/of hyperlokale journalistiek”

Voor het programma worden studenten en jonge journalisten uitgenodigd. 65 deelnemers nemen deel en deelnemers komen van alle journalistieke universiteiten en hogescholen.

Nominaties

– “Anoniem Intiem”, Maarten Dallinga, GLD.nl, Radio Gelderland, TV Gelderland, NPO Radio 1, Radio Oost Podcasts
– “Zo gemakkelijk fraudeer je op Airbnb: Hoe de gemeente al jarenlang buitenspel staat”, Jelle de Gee, At5, Nieuwsuur, Rijksoverheid.nl
– “Vier ampullen in een envelop”, Sjors van Beek en Annelies Hendrikx, De Limburger