Vier regionale omroepen komen met onthullingen door gezamenlijk onderzoek

04-11-2019

De redacties van RTV Oost, RTV Drenthe, Omrop Fryslan en RTV Noord werken volop samen om in respectievelijk Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen onderzoek te verrichten. Na eerder dit jaar de resultaten van onderzoek naar de gaswinning te hebben gepubliceerd, komen de vier regionale omroepen nu met de resultaten van twee nieuwe onderzoeken: Op maandag 4 november worden de conclusies uit eigen onderzoek naar de betrouwbaarheid van gegevens uit de mijnbouw gepubliceerd en op dinsdag 5 november die van de potentiële risico’s van afvalwaterinjectie in noordoost-Twente.

Gezamenlijk onderzoek naar gegevens mijnbouw
Bedrijven die in Nederland olie, gas of zout winnen, hebben de wettelijke plicht voor een deugdelijke verzameling van data en gegevens. Er is geen controle of die data kloppen met de werkelijkheid. Natuurbelangen en de volksgezondheid liggen op die manier in handen van commerciële bedrijven die zelf alleen financiële belangen hebben. Welke risico’s daardoor worden gelopen en wat de betrouwbaarheid van mijnbouwgegevens doet met het vertrouwen van burgers in de overheid, daarover publiceren de vier regionale omroepen in een serie verhalen. Bij mijnbouw denken veel mensen aan de mijnen in Limburg maar de sector is breder dan dat. Ook gas-, olie- en zoutwinning vallen onder de mijnbouwwet, evenals de injectie van afvalwater dat afkomstig is uit de oliewinning.

Gezamenlijk onderzoek naar afvalwaterinjectie
De vier regionale omroepen publiceren dinsdag 5 november ook over de potentiële risico’s van afvalwaterinjectie in noordoost-Twente. Dit voorjaar werd bekend dat net over de Duitse grens in Emlichheim al ruim vier jaar een forse lekkage plaatsvindt van chemisch sterk geconcentreerd afvalwater in de bodem en in het grondwater. In vier jaar tijd is ruim 220 miljoen liter afvalwater weggelekt. Op termijn kan dit enorme gevolgen hebben voor de natuur en de volksgezondheid in het gebied. Burgercomité Stop Afvalwater Twente deed onderzoek naar de lekkage in Emlichheim en constateert dat het Twentse plaatsje Rossum een enorm risico loopt.

Televisie, radio, web en app
De berichtgeving over de resultaten van de gezamenlijk onderzoeken van de redacties van RTV Oost, RTV Drenthe, Omrop Fryslan en RTV Noord zal op telvisie, radio, web en app te volgen zijn.