RTV Utrecht brengt met DocU ‘Overleven’ het persoonlijk drama van de nabestaanden

08-10-2019

RTV Utrecht zendt op zondag 13 oktober de DocU: OverLeven uit. RTV Utrecht-verslaggever Richard Grootbod volgde zes jaar lang de nabestaanden van Nadia van de Ven. De DocU: OverLeven is een indringende film over het persoonlijk drama dat zich na de moord voltrok. De documentaire is vanaf donderdagavond 10 oktober ook online te bekijken op rtvutrecht.nl.

Op 1 oktober 2002 werd Nadia in de hal van haar studentenwoning in Utrecht doodgeschoten door de zoon van haar huisbaas. Verdachte Pascal F. werd na enkele maanden aangehouden en zit inmiddels in het laatste stadium van tbs. Maar de DocU: OverLeven is niet een verhaal over de dader of over de moord. De documentaire vertelt het verhaal van een familie die een lange strijd voerde in de rechtszaal. Ze zijn één van de eersten in Nederland die een eis tot schadevergoeding indienden en na tien jaar procederen zijn door hen belangrijke wetwijzigingen in gang gezet voor de positie van nabestaanden.

Tussen de rechtszittingen door speelt het verwerkingsproces van de moeder en de zus van Nadia. Net als bij veel andere nabestaanden staan relaties met vrienden en familieleden onder grote druk. “Wie kan ik uitleggen dat ik ook na jaren mijn zus nog altijd vreselijk mis?”, zegt Lucinda, de jongere zus van Nadia. Verslaggever Richard Grootbod ging met Lucinda naar bijeenkomsten van lotgenoten, zocht familieleden op en ging met haar naar het bedevaartsoord Lourdes. “Ik heb de familie zes jaar gevolgd.”, zegt Richard Grootbod. “Ik mocht overal bij zijn, ze gaven op alle vragen antwoord en ik mocht zelfs hun dagboeken lezen.” Het resultaat is een verslag van het onrecht waarmee nabestaanden na een moord te maken krijgen.

De DocU: OverLeven is zondag 13 oktober te zien op RTV Utrecht. De documentaire van de regionale omroep voor de provincie Utrecht is ook terug te kijken via www.rtvutrecht.nl/gemist en bij NLZIET.