Grootste Pinksterviering van Nederland op TV Oost

07-06-2019

De grootste Pinksterviering van het land is zaterdag 8 en zondag 9 juni te zien bij TV Oost. De viering wordt georganiseerd door zeven protestantse kerken uit heel Nederland, waaronder Overijssel. Overijssel heeft een grote inbreng in de viering.

Onder leiding van kunstenares Kim Grote Punt uit Denekamp werkten tien leden van protestantse kerken uit Denekamp, Tubbergen en Oldenzaal in haar atelier aan een geschilderd drieluik. De schilders lieten zich inspireren door het Pinksterverhaal. Ook de andere protestantse gemeenten hebben de afgelopen weken niet stil gezeten. Zo is er een bloemenmozaïek en zijn er kaarsen gemaakt.

De viering is in de Broerekerk in Bolsward en staat in het teken van het verlangen elkaar te verstaan en te begrijpen. Onder anderen zanger Stef Bos en rapper Brainpower doen aan de dienst mee. Rapper Brainpower heeft samen met kerkleden uit de Veenkerk in Amersfoort een Pinkster-rap geschreven die ze in de viering uitvoeren. Stef Bos kreeg de opdracht om een moderne bewerking van het lied ‘Geest van Hierboven’ te maken. Hij zingt het lied tijdens de Pinksterviering samen met het Jongerenkoor Samen op Weg van de protestantse gemeente Houten.

Algemeen secretaris (scriba) van de Protestantse Kerk in Nederland René de Reuver gaat voor in deze bijzondere Pinksterviering. De muziek wordt verzorgd door Frank van Essen en zijn band. De ‘grootste Pinksterviering van Nederland’ is een initiatief van het KRO-NCRV-programma Met hart en ziel en de Protestantse Kerk in Nederland.

De Met Hart en Ziel Pinksterviering is te zien bij TV Oost op zaterdag 8 juni om 22.00 uur. De uitzending wordt herhaald op zondag 9 juni om 11.00, 12.00, 14.00, 16.00, 20.00 en 22.00 uur. In Hoogtij zondagmorgen na het nieuws van 08.00 uur is er een gesprek met Kim Grote Punt.