Omroep Brabant en L1 volgen ZML Tour van start tot finish

09-06-2022

Na drie jaar afwezigheid vanwege corona wordt de ZLM Tour weer gereden, de meerdaagse wielrenwedstrijd door Zeeland, Brabant en Limburg. Omroep Brabant en L1 zenden van 8 tot en met 12 juni op tv en online een rechtstreeks etappeverslag uit.

Net als voorgaande jaren is de ZLM Tour de voorbereidingskoers voor sprintersploegen, die enkele weken later willen scoren in de Tour de France. Tijdens de laatste editie in 2019 wisten onder andere Dylan Groenewegen en Caleb Ewan etappezeges te behalen in de ZLM Tour. Mike Teunissen ging er vandoor met de eindzege. Het zijn renners die in de Tour succesvol bleken.

Dit jaar komen onder andere de topteams Team Jumbo-Visma, Ineos-Grenadiers en Team DSM met een sterk team aan de start. Daarnaast verschijnt een Nederlandse selectie aan het vertrek met bekende renners uit de WorldTour. Voor TeamNL starten onder meer Niki Terpstra en oud-ZLM Tour-winnaar Sebastian Langeveld.

De ZLM Tour begint woensdagavond in Kapelle in Zeeland, met een korte omloop van 12 kilometer. De etappe van donderdag is een volledig Zeeuwse en voert van startplaats Veere naar finishplaats Goes. Op vrijdag 10 juni verplaatst het profpeloton naar Limburg, de etappe gaat die dag van Heythuysen naar Buchten. Het slotweekend voert helemaal door Brabant. Zaterdag rijdt het peloton van het westen van de provincie naar het oosten, met start in Sint Willebrord en finish in Mierlo. De etappe van zondag loopt voor een groot deel over het parcours waar in augustus ook een etappe van de Ronde van Spanje wordt gereden. De start is in Drimmelen (gemeente Made). De ZLM Tour finisht die dag in Rijsbergen.

Van 8 tot en met 12 juni zenden Omroep Brabant en L1 vijf etappes van de meerdaagse wielrenwedstrijd ZLM Tour live uit op tv en online.