Middeleeuwen bij Omroep Gelderland

19-09-2017

Waargebeurde Game of Thrones
De oorsprong van de provincie Gelderland ligt bij het middeleeuwse Hertogdom Gelre. Dit was een machtige zelfstandige staat die zich uitstrekte van Harderwijk en Elburg in het noorden tot onder Roermond in het zuiden. Grote delen van de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen hoorden eeuwenlang bij het Gelderse hertogdom. Ook in België en Frankrijk heeft het Hertogdom Gelre sporen achtergelaten.
Programmamaker en historicus René Arendsen kwam op het idee voor de serie: “Het verhaal van het Hertogdom Gelre toont de vaderlandse geschiedenis vanuit een ander perspectief. Vaak staan verhalen over Willem van Oranje of de Amsterdamse grachtengordel centraal. In deze serie belichten we de levens van de machtige Hertogen van Gelre en de rijkdom in de Gelderse steden. Dat is een enorm spannend verhaal. Het is eigenlijk een waargebeurde Game of Thrones.”

Primeur
In tegenstelling tot Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland is er in Nederland weinig aandacht voor middeleeuwse geschiedenis. René Arendsen: “De oorsprong van de Nederlandse staat ligt bij het protestantisme en de Tachtigjarige Oorlog. Daar ligt in de vaderlandse geschiedenis de nadruk op. Alles voor de zeventiende eeuw wordt ons gepresenteerd als barbaars, katholiek en on-Nederlands. Dat is vreemd, want onze samenleving is nog altijd doordrenkt van ideeën die in de middeleeuwen zijn ontstaan. Eigenlijk slaat de vaderlandse geschiedenis het fundament onder de Nederlandse samenleving weg. Wij proberen dat met deze televisieserie recht te zetten.”.

Gelderse identiteit
Tegelijkertijd wil Omroep Gelderland met de 20-delige geschiedenisserie een bijdrage leveren aan de actuele discussie over de Gelderse identiteit. Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat de meeste inwoners van Gelderland zich niet Gelders voelen. Dolly Verhoeven, hoogleraar Gelderse geschiedenis, zegt hierover: “De provincie Gelderland bestaat uit heel verschillende regio’s. Denk aan de Veluwe, de Betuwe en de Achterhoek. Maar deze gebieden horen wel al sinds de middeleeuwen bij het Hertogdom Gelre. Daarmee is de geschiedenis één van de weinige echte bindende factoren in Gelderland.”

De serie ‘Ridders van Gelre en Ons Verloren Hertogdom’ wordt vanaf 25 september 2017 elke maandag uitgezonden bij Omroep Gelderland om 17.20 uur (ieder uur herhaald). Alle afleveringen zijn ook online te bekijken en terug te zien via www.gld.nl/tv

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek

Van 10 t/m 17 maart is het de ‘Week van de Streek’ bij RTV Oost en besteedt de

07 03 2024

Dorothy Oosting volgt Overijsselaars die een dierbare hebben verloren

Vanaf januari is bij RTV Oost ‘Rouw op je dak’ te zien met verhalen van Overijsselaars die een dierbare hebben verloren.

28 12 2023

Omroep Flevoland start 2024 met vernieuwde radioprogrammering

Radioprogramma’s krijgen een nieuw jasje, een nieuwe programmanaam én er is ruimte voor meer muziek.

19 12 2023