Kamerleden met journalisten in gesprek over persvrijheid

28-06-2021

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer organiseert op donderdag 1 juli een rondetafelgesprek over media en persvrijheid. Kamerleden zullen met journalisten, onderzoekers en vertegenwoordigers van belangenorganisaties in gesprek gaan over de persvrijheid in Nederland. Het rondetafelgesprek is vanaf 12.00 live te volgen. via de app Debat Direct op de website van de Tweede Kamer.

Stijging aantal meldingen over bedreigingen
Nederland is voor het tweede jaar op rij een plek gezakt op de jaarlijkse internationale persvrijheidsindex van Reporters sans Frontières (RSF). Hiermee is Nederland nu terecht gekomen op de zesde plek, en raakt daarmee verder verwijderd van de wereldtop. Ten grondslag hieraan liggen volgens het RSF verontrustende trends, zoals de buitenlandse inmenging in het Nederlandse persbeleid en de bedreiging van journalisten. Sinds 2020 is er een stijging te zien in het aantal meldingen over bedreigingen door journalisten, maar niet enkel stijgt de frequentie, ook de ernst van de bedreigingen neemt toe volgens PersVeilig.

Stand van zaken persvrijheid
Met dit rondetafelgesprek willen de Kamerleden een beter beeld krijgen van de stand van zaken in Nederland, de bedreigingen van persvrijheid en de rol die belangenorganisaties hierin spelen. Daarnaast is aandacht voor de Nederlandse persvrijheid in internationaal perspectief, om zo te bespreken wat en hoe het beter kan in Nederland. Sandrina Hadderingh, hoofdredacteur van Omroep Gelderland zal aan het gesprek deelnemen. Daarnaast zijn ook Thomas Bruning (NVJ), René van Zanten (directeur Stimuleringsfonds voor de Journalistiek), Peter ter Velde (projectleider en veiligheidscoördinator PersVeilig), Sheila Sitalsing (o.a. columnist Volkskrant) en Danielle Arets (lector Journalistiek en Innovatie) aanwezig.

Volg rondetafelgesprek live
Het rondetafelgesprek is vanaf 12.00 live te volgen via de app Debat Direct op de website van de Tweede Kamer.