Gouden randje oudste marathon van Nederland

12-04-2018

Bij de eerste editie, in juli 1947, deden 51 lopers mee aan de Enschede Marathon, de oudste marathon van Nederland en West-Europa. Vandaag de dag doen er bijna 11.000 deelnemers mee aan het evenement en het aantal is nog immer groeiende. Zondag 22 april heeft het evenement een gouden randje want de Enschede Marathon viert dan zijn 50e verjaardag. RTV Oost is erbij en verzorgt vanaf 09.45 uur een live-uitzending vanuit Enschede met een uitgebreid verslag van de wedstrijdlopers en de recreatieve lopers. Ook op Radio Oost wordt verslag gedaan van de marathon.

Paul Schabbink verzorgt het commentaar bij de wedstrijdbeelden samen met oud-marathonloopster Marian Freriks. Het verslag komt van Esther Rikken en Daniel Godinho Veiga.

Focus op de dames
Net als de afgelopen drie jaren kiest de organisatie ervoor dit jaar de focus te leggen op een top damesveld. Hiermee onderscheidt het evenement zich van overige marathons in Nederland. Meer aandacht voor de vrouwen en een uitdaging voor de mannen om toch als eerste te finishen! Verder is er dit jaar meer aandacht dan anders voor het randgebeuren.

Nieuw parcours
Zoals al eerder bekend werd gemaakt, heeft de Enschede Marathon dit jaar een nieuw parcours. In het kader van de 50e editie wilde de organisatie er een bijzondere gebeurtenis van maken. De start en finish vinden nog steeds plaats in het centrum maar de renners komen dit jaar langs de Grolsch Veste, het UT-terrein, over de F35 en door het G.J. van Heekpark, dat dit jaar honderd jaar bestaat. Daarbij hoeven de lopers, die de hele marathon lopen, niet twee keer hetzelfde rondje af te leggen zoals voorgaande jaren het geval was. Aan deze wens van de lopers is gehoor gegeven.

Kijk live mee naar de Enschede Marathon op zondag 23 april om 09.45 uur bij TV Oost. Voor meer informatie over de Enschede Marathon: www.enschedemarathon.nl

Foto: RTV Oost presentatoren Paul Schabbink en Esther Rikken

RTV Oost zet de streektaal in het zonnetje tijdens de Week van de Streek

Van 10 t/m 17 maart is het de ‘Week van de Streek’ bij RTV Oost en besteedt de

07 03 2024

Dorothy Oosting volgt Overijsselaars die een dierbare hebben verloren

Vanaf januari is bij RTV Oost ‘Rouw op je dak’ te zien met verhalen van Overijsselaars die een dierbare hebben verloren.

28 12 2023

Omroep Flevoland start 2024 met vernieuwde radioprogrammering

Radioprogramma’s krijgen een nieuw jasje, een nieuwe programmanaam én er is ruimte voor meer muziek.

19 12 2023