De Grunneger Week van RTV Noord

17-03-2019

De maand maart staat bij  RTV Noord in het kader van de streektaal. De aftrap is met de Grunneger Week. De hele week zendt RTV Noord veel uit in de streektaal, op radio en televisie.

Het Schierste Grunneger Woord 2019
Op 15 maart begint de verkiezing van het Schierste Grunneger Woord. Nomineren kan van vrijdag 15 maart 17:00 uur tot dinsdag 19 maart 10:00 uur.

Stemmen kan tot vrijdagmiddag 22 maart 17:30 uur. Om 18:00 uur wordt het Schierste Grunneger Woord van 2019 bekendgemaakt in Noord Vandaag.

Dag van de Grunneger Toal
Zaterdag 16 maart is het de Dag van de Grunneger Toal. RTV Noord is erbij met verhalen online en op de radio.

Zondag 17 maart: Noordmannen met Grunneger verhoalen in Wedde. Radio Noord van 8:00 uur tot 10:00 uur.

Wat wordt het nieuwe 4e couplet van het Grönnens Laid?
Het Grönnens Laid bestaat in april precies 100 jaar. Geert Teis heeft in 1939 een 4e couplet gecomponeerd, maar deze werd afgekeurd door koningin Wilhelmina.

Reden genoeg om een wedstrijd te lanceren: Welke luisteraar/lezer/kijker bedenkt hét nieuwe 4e couplet? Op vrijdag 22 maart wordt bekend wie het beste 4e couplet heeft geschreven. We gaan het volkslied vrijdag met zoveel mogelijk mensen zingen (in de Mediacentrale-hal). Dit onder begeleiding van een koor + band.

De juryleden zijn Reinder Smith, Henk Scholte, Fieke Gosselaar en Free Westerhof.

Grunneger Kroug Kwis
Op donderdag 21 maart om 21:00 uur is het tijd voor een Grunneger Kwis. Onder leiding van Olaf Vos zullen drie teams van twee bekende Groningse gezichten de strijd met elkaar aan gaan.

Nog meer? Joa
Optredens van Grunneger artiesten, op zoek naar nieuwe Groningse woorden, Groningse spelletjes, Groningse recepten t kin apmoal in de Grunneger Week.

RTV Noord wenst joe veul plezaair mit de Grunneger week!