Bestuurscrisis kost L1 ruim 1,2 miljoen euro

07-05-2022

L1 heeft in 2021 een verlies geleden van 1,2 miljoen euro. De rode cijfers zijn toe te schrijven aan eenmalige kosten door de procedure bij de Ondernemingskamer die werd aangespannen door de voormalige Raad van Commissarissen van L1.

Incidentele kosten
De incidentele kosten vorig jaar bestonden onder meer uit ontslagvergoedingen, advocaatkosten, kosten van de onderzoeker van de Ondernemingskamer en de kosten van interim-medewerkers en de door de Ondernemingskamer aangewezen bestuurder en commissaris. Het verlies wordt gedekt uit de reserves van Stichting Omroep Limburg, de zendmachtiginghouder van L1. Commercieel gezien heeft L1 weinig te lijden gehad van corona en is de omzet vorig jaar zelfs boven het niveau van 2020 uitgekomen.

Vertrouwensbreuk
Een vertrouwensbreuk tussen personeel en ondernemingsraad enerzijds en bestuurder Peter Elbers en de Raad van Commissarissen anderzijds leidde in april vorig jaar tot een rechtszaak bij de Ondernemingskamer. Daardoor moest L1 veel extra kosten maken, terwijl de reguliere exploitatie vorig jaar weer prima was.

“Niet in de laatste plaats door de enorme saamhorigheid en betrokkenheid van de medewerkers. Hierdoor werden inhoudelijk, operationeel en commercieel uitstekende resultaten geboekt, die hoopgevend zijn voor de komende jaren”

Opgaande lijn
“Al met al is 2021 een roerig jaar geweest waarin de opgaande lijn gelukkig weer is gevonden”, schrijft bestuurder Job van der Have in een toelichting op het jaarresultaat. “Niet in de laatste plaats door de enorme saamhorigheid en betrokkenheid van de medewerkers. Hierdoor werden inhoudelijk, operationeel en commercieel uitstekende resultaten geboekt, die hoopgevend zijn voor de komende jaren. L1 ziet de toekomst daarom met vertrouwen tegemoet en financieel worden alle zeilen bijgezet om in 2022 weer op een break-even resultaat te komen.”

Foto: L1 / 1Limburg