Achtergronden coronavirus deel 2: Regionale omroep is een onmisbare schakel

09-04-2020

De redacties van de dertien regionale omroepen draaien op volle kracht in deze coronacrisis. Primair om het nieuws te verzorgen door liveblogs, nieuwsupdates op de radio en uitgebreide nieuwsprogramma’s op televisie. Daarnaast zorgen ze ook voor verbinding, ontspanning, troost, advies en een luisterend oor. De regionale omroep is er in alle dorpen, steden en streken met nieuws van om de hoek of het bijzondere initiatief uit de straat. Dat dit zeer gewaardeerd wordt blijkt uit het aantal reacties via mail, telefoon of op sociale media en uit de stijging van bezoeken op web en app. De regionale omroep is een onmisbare schakel.

Kelder als laatste fallback
Noord-Brabant werd als eerste provincie geraakt door het coronavirus. Omroep Brabant moest als eerste schakelen. De Brabanders werkten diverse scenario’s uit. Hoofdredacteur Renzo Veenstra deelde de belangrijkste punten met zijn collega’s van alle andere regionale omroepen. Inmiddels hebben alle omroepen de scenario’s verder uitgewerkt. Bij Omroep Flevoland worden twee scenario’s gehanteerd. Hoofdredacteur Allard Berends vertelt: “Één voor de huidige situatie en een worstcase scenario, waarbij we de kelder als allerlaatste fallback gebruiken. Vanaf het begin hebben we onze kelder daarom fysiek afgesloten. Hier is een presentatie-set aanwezig, die door één persoon te bemensen is voor een basic uitzending.” Bij RTV Drenthe is er in Emmen een tweede locatie ingericht. Martin van Veen, eindredacteur bij RTV Drenthe: “We hebben een aparte werkvloer gecreëerd in een studio in Emmen. Als ons gebouw in Assen zou worden afgesloten kunnen we van daaruit werken.” De omroepen kunnen in alle omstandigheden de nieuwsvoorziening continueren.

Presenteren vanaf zolder
Dat de maatregelen van de overheid om creatieve oplossingen vragen, blijkt wel bij Radio Oost. Een verkouden presentator maakte zijn programma thuis vanaf zijn zolder. Henk Jan Karsten, hoofdredacteur RTV Oost: “Uit voorzorg blijven collega’s alleen al bij een verkoudheidje thuis. Zo ook onze presentator Marcel Oosten. Vanwege zo’n verkoudheidje presenteerde hij het dagelijkse nieuwsprogramma Afslag Oost, drie dagen lang vanuit zijn eigen zolderkamer in Zwolle.”

Midden in de samenleving
De regionale omroep staat midden in de samenleving door samen met het publiek verhalen te maken. Omrop Fryslan heeft bijvoorbeeld een zeer diverse groep vloggers die vanuit heel Friesland hun verhaal vastleggen. Ingrid Spijkers, hoofdredacteur van de Omrop: “Artsen, verpleegkundigen, medewerkers in de thuiszorg, docenten, een begrafenisondernemer, een ambulancechauffeur, ondernemers en gezinnen vertellen allemaal wat deze crisis voor hun betekent. Het zijn de echte verhalen over het vaak zware en intensieve werk, maar juist ook de verhalen over de impact van de coronacrisis in hun persoonlijke leven.”

Digitale VrijMiBo
Het thuiswerken went. Met een beperkt aantal collega’s op de redactie zijn de thuiswerkers van groot belang voor de nieuwsvoorziening. “Thuiswerken is niet voor iedereen het paradijs op aarde, maar we doen er alles aan het aangenaam te maken met bijvoorbeeld extra aandacht voor de arbeidsomstandigheden bij de thuiswerker. We helpen vanuit Omroep West waar kan met extra voorzieningen die het thuiswerken prettiger en gemakkelijker maken,” aldus Henk Ruijl hoofdredacteur bij Omroep West. Ook bij RTV Utrecht ziet hoofdredacteur Wim Kramer een zekere gewenning in het thuiswerken: “Collega’s missen natuurlijk het gezamenlijke redactiegevoel. We proberen dat gevoel vast te houden door wat vaker via Zoom te vergaderen. Kun je elkaar ook even zien en verhalen met elkaar delen. Ook de digitale VrijMiBo helpt daar zeker bij.”

Duizenden teddyberen voor de ramen
Naast de nieuwsvoorziening zorgt de regionale omroep ook voor verbinding en ontspanning. Op radio, televisie, online en op sociale media brengen de omroepen verbinding door vraag en aanbod van hulp samen te brengen, door een breed scala aan professionals vragen van het publiek te laten beantwoorden en door een luisterend oor te bieden. “We hebben direct een eigen ‘NH helpt-podium’ opgezet en we stellen telefoonlijnen open om luisteraars van NH Radio hun verhaal te laten doen of vragen te stellen zodat onze ‘speurneuzen’ op zoek kunnen gaan naar antwoorden. Zo willen we een luisterend oor bieden. Daarnaast hebben we elke dag een uurtje troostradio, even een uur zonder corona-nieuws. Op tv zenden we troosttelevisie uit met Paul Haenen. Dat doen we elke dag live van twee tot vier in de middag,” aldus hoofdredacteur Ib Haarsma. De regionale omroep helpt het publiek om ook even te ontspannen. Dat vraagt naast het brengen van het nieuws veel van de programmamakers. Sandrina Hadderingh is dan ook trots op de medewerkers van Omroep Gelderland. “Ik vind dat onze medewerkers zeer veerkrachtig zijn. Iedereen zet de schouders er onder. We hebben compleet nieuwe programma’s uit de grond gestampt. Elke dag een extra programma met daarin interessante gasten, mooie reportages van initiatieven overal uit de provincie. We hebben nieuws uit werkelijk alle hoeken en gaten van onze provincie. Omroep Gelderland ondersteunde de teddyberen die mede daardoor een grote vlucht heeft genomen. Mensen hebben zich massaal aangemeld op onze site, waardoor meer dan zestienduizend beren voor Gelderse ramen staan,” aldus de hoofdredacteur van Omroep Gelderland.

Positief de dag door
Door de beperkingen van het coronavirus ontstaan er dus ook positieve dingen. Veel initiatieven zijn er op gericht elkaar te helpen. De regionale omroep is voor alle lokale initiatieven een belangrijke schakel. Edwin de Kort ziet ook in Zeeland veel mooie dingen ontstaan. “Denk aan het uitzenden van kerkdiensten, digitale bezoeken aan musea of online theatervoorstelling.” De hoofdredacteur van Omroep Zeeland vervolgt: “We zenden elke werkdag het tv-programma ‘Trots op Zeeland’ uit. Hierin zijn Zeeuwen te zien die op een positieve manier omgaan met corona. We willen de Zeeuwen een hart onder de riem steken. Bijzondere verhalen, warme initiatieven, kook-, bewegings-, lees- en luistertips helpen de Zeeuw in deze onzekere periode om de dag een beetje positief door te komen. Het televisieprogramma wordt ook echt samen met alle Zeeuwen gemaakt, ingezonden video’s en verhalen zijn een belangrijk onderdeel van het programma.”

Onmisbare schakel
Dat het harde werken onder moeilijke omstandigheden, het vertellen van alle verhalen, alle initiatieven op radio, televisie en online en het maken van verbinding in de regio, niet voor niets zijn blijkt uit het aantal reacties via mail, telefoon of op sociale media en uit de stijging van bezoeken op web en app. Renzo Veenstra, hoofdredacteur van Omroep Brabant: “Wij hebben deze maand gezien dat we onmisbaar zijn als schakel in de nieuwsvoorziening. Omroep Brabant heeft dubbel zo veel bezoeken als normaal.” Ook andere omroepen zien het gebruik van website en app fors stijgen. Ook het online luisteren naar radio of het online kijken van video’s/items en programma’s ligt veel hoger dan normaal. Het bewijs dat het harde werken van alle journalisten en programmamakers bij de regionale omroep meer dan ooit van belang is.

Lees hier deel 1: Regionale omroep draait op volle kracht