Minister Slob reikt de Gouden NL Award uit.

27-02-2020

Vandaag zijn de nominaties bekendgemaakt voor de NL Awards, de jaarlijkse onderscheidingen voor de beste producties van de regionale omroepen. Minister Slob zal dan de Gouden NL Award uitreiken.

Breed scala
De lijst genomineerden biedt opnieuw een breed scala aan eigen nieuws, duiding, documentaires en online producties uit de regio. Genomineerd zijn onder meer items over het moeilijke bestaan van een Brabantse schaapsherder, de allereerste radio-uitzending in West Europa die honderd jaar geleden plaatsvond in een Fries dorpje, Gelderse dieren die kunnen worden gevolgd via een livestream en een voetballer die landelijk in het nieuws is maar ervoor kiest om juist bij Rijnmond zijn verhaal te doen.

Eenentwintig nominaties
In totaal zijn dit jaar eenentwintig radio- en tv-programma’s, online projecten en journalisten genomineerd, verdeeld over de categorieën ‘Eigen Nieuws’, ‘Jong Talent’, ‘Documentaire’, ‘Radioprogramma’, ‘Online Project’, ‘TV-programma’ en ‘Cross-/Transmediaal’. Omroep Brabant en Omrop Fryslân zijn dit jaar uitschieters met ieder vijf nominaties.

Hoofdrol voor de podcast
Juryvoorzitter Rein Tolsma: “De jury mocht zich dit jaar buigen over meer dan 70 inzendingen in maar liefst zeven categorieën. Ook deze keer zagen we weer meeslepende documentaires en indringende radio- en televisieprogramma’s. Met dit jaar duidelijk een hoofdrol voor de podcast, waarvan drie topproducties zijn ingezonden waar de jury met bewondering en waardering naar heeft geluisterd. Ook opvallend dit jaar is de inzending van diepgravende producties, zowel online als voor radio en TV, waaruit blijkt dat regionale omroepen ook met onderzoeksjournalistiek hun kijkers en luisteraars willen bedienen.”

Uitreiking
De NL Awards worden op woensdag 25 maart a.s. uitgereikt in Hotel Theater Figi in Zeist, tijdens het jaarlijkse NL Media Event. Het NL Media Event wordt georganiseerd door de Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO), het samenwerkings- en coördinatieorgaan voor de regionale publieke omroep in Nederland.

Gouden NL Award
Alle prijswinnaars dingen mee naar de categorieoverstijgende Gouden NL Award. Hieraan is een geldprijs van € 2500,- verbonden. Vorig jaar ging deze onderscheiding naar Omroep Brabant, voor hun onderzoek naar zelfmoordpoeder dat vrij verkrijgbaar is op internet.

Jury
De jury voor de NL Awards 2019 bestaat naast voorzitter Rein Tolsma uit Karlijn Houterman (winnaar Gouden NL Award 2018, redacteur RTL), Susanne de Kroon (eindredacteur Regiojournaal), Annewil Neervens (programmamanager innovatie AVROTROS), Botte Jellema (journalist, podcaster en presentator), Kirsten Jassies (contentstrateeg), Bert Huisjes (directeur-hoofdredacteur Omroep WNL), Joris Gerritsen (chef in/nieuws De Gelderlander) en Jessica Swinkels (directeur Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten). Vicky Serao is secretaris van de jury. Richel Bernsen is opnieuw coördinator NL Awards en NL Media Event.

Meer informatie en een overzicht van alle nominaties is te vinden op www.nlawards.nl. Daar zijn de genomineerde programma’s ook te zien en te beluisteren.

Foto: Eric Brinkhorst